Saturday 7 July 2012

1,000 rumah untuk penduduk

Wartawan Sinar Harian
7 Julai 2012
RHU RENDANG, Marang – Kerajaan Negeri memperuntukkan lebih RM70 juta bagi membina 1,000 rumah mampu milik bagi membolehkan penduduk di kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Rhu Rendang di sini, menikmati kediaman lebih selesa.

Pegawai Pembangunan Dun Rhu Rendang, Nik Dir Nik Wan Ku berkata, daripada jumlah itu, sebanyak 400 unit rumah sedang dalam pembinaan dan akan siap dibina dalam masa terdekat, manakala 200 unit lagi akan siap beberapa bulan lagi.

Menurutnya, baki 400 unit lagi rumah jenis itu pula dijangka siap sepenuhnya tahun depan.

“Menteri Besar (Datuk Seri Ahmad Said) sebelum ini meluluskan projek perumahan mampu milik itu dan ia sedang rancak dalam pembinaan, setiap sebuah berharga RM100,000 tapi ia dijual antara RM60,000 hingga RM70,000 sebuah,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Selain itu, Nik Dir berkata, lebih 300 lagi unit rumah mampu milik merangkumi rumah jenis banglo, teres setingkat dan dua tingkat serta rumah berkembar selain premis kedai juga akan dibina di Kampung Kelulut di sini, untuk penduduk tempatan.

“Rumah-rumah yang dibina berdekatan Sekolah Kebangsaan Kelulut itu bakal dimiliki oleh mereka yang berpendapatan RM2,000 ke bawah dengan diikuti golongan pertengahan serta golongan peniaga di kawasan ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment